Biecentrets medlems-udflugt 2013

Af Bendt C. Jørgensen
Den 16. maj tog 49 af Biecentrets medlemmer på den årlige forårs/sommerudflugt.
En bus fra Faarup Turistbusser, med Aage som chauffør, kørte kl. 8 fra Nordvestvej, mod Viborg. Første stop på turen var Borgvold i Viborg, hvor der blev drukket medbragt formiddagskaffe.

Vejret var lidt overskyet og fugtigt men midt på formiddagen blev der et dejligt udflugtsvejr, med blå himmel og solskin. Vi kunne fra bussen se følgerne af det sene forår, der var stadig marker som ikke var grønne af afgrøder. Der blev skønnet at foråret var ca. 3 uger forsinket.

Turen fortsatte fra Viborg mod sydvest, hvor målet var et besøg i Bork Havn, beliggende ved bunden af Ringkøbing Fjord. Området er i dag et åndehul med masser af miljø, lystbåde, sommerhuse, spisesteder og aktiviteter for sommerturister. I havnen er der en række husbåde og nogle af dem var til salg.

Næste stop på udflugten var Bork Kro i Sdr. Bork, hvor vi fik serveret Dansk Bøf og Fløderand.

Efter middagen kørte vi mod vest, sydom Tipperhalvøen med det store fuglereservat, gennem Nymindegab og derefter mod nord op gennem Holmlsland Klit, med Ringkøbing Fjord på den ene side og Vesterhavet på den anden side. Næste stop var et besøg havnebyen Hvide Sande, hvor bussen stoppede lige ved de store sluser mellem Vesterhavet og Ringkøbing Fjord.
Ved de store sluser så vi mange lystfiskere, som fiskede efter sild og hornfisk. Vi kunne se at de havde stort held med fiskeriet. Der var også lejlighed til at gå hen til selve havnen med redningsbåden, og de mange fiskerbåde. Vi så en tremastet skonnert med turister, som forlod havnen.

Næste mål for udflugten var Houvig Fæstningen, 3,8 km. nord for Søndervig. Fæstningen består af 50 bunkere og ca. 50 andre betonanlæg, der fungerede som en del af tyskernes Atlantvold med kanoner og antiluftskyts. Vi havde problemer med at finde stedet, idet det var meget dårligt skiltet med hvor det var, men da vi fandt det, var der en stor parkeringsplads og toiletter.

Her fik vi endvidere medbragt eftermiddagskaffe med dejlig kage, og mange af turens deltagere gik en tur op over klitten til Vesterhavet. Det var dejligt at besøge havet hvor der var lidt kraftige bølger på grund af at der var en frisk vind.

Ved 16 tiden var det ved tiden hvor skulle til at køre hjemad. Efter et lille stop ved Vandkraftsøen i Holstebro, gik den sidste del af udflugten over Skive og Virksund, og vi var tilbage i Hobro ca. kl. 18,30.